Kniepijn

Uw knie wordt continu belast, doordat de knie bijna heel uw gewicht tilt. Het is dus niet zo gek dat kniepijn u behoorlijk kan beperken bij de dagelijkse werkzaamheden. De knie is het grootste gewricht van het lichaam en cruciaal bij lopen en sporten.

Symptomen en oorzaken:

Bij knieklachten heeft u pijn rond het kniegewricht als u uw knie beweegt of belast. De pijn kan uitstralen naar het bovenbeen, het onderbeen of de heup of lies. De pijn kan variëren van licht tot hevig. De pijn kan gepaard gaan met een zwelling of stijfheid van de knie. Tevens voelt de knie zwak en instabiel aan. U kunt knakkende of knarsende geluiden horen bij het lopen of hurken. Het volledig strekken van de knie gaat niet of nauwelijks. De pijnklachten kunnen u in uw dagelijkse werkzaamheden belasten.

Zowel jong en oud kunnen last hebben van kniepijn. Het enige verschil is dat bij jongeren de oorzaak elders ligt als bij ouderen. Jongeren krijgen vaker kniepijn als gevolg van een blessure. Bij ouderen kan dit komen door ziektes of aandoeningen. Veel voorkomende oorzaken van kniepijn kunnen zijn:

• Overbelasting van de spieren en/of gewrichten, door bijv. sporten.
  • Een blessure
  • Overgewicht, uw knieën dragen bijna heel het gewicht van uw lichaam.
  • Gescheurde knieband.
  • Gescheurd kraakbeen, door een ongeluk of door overbelasting van de knie
  • Gescheurde meniscus, door een plotselinge beweging.
  • Gebroken bot, door een val.
  • Losse kraakbeen of bot stukjes.
  • Ontsteking in de knie
  • Slijtage, het verslijten van het kraakbeen in de knie.
  • Slijmbeursontsteking.

Kniepijn verhelpen en voorkomen

Er zijn verschillende oefeningen/tips die u kunnen helpen bij het voorkomen/verhelpen van uw kniepijn. Bij het ervaren van kniepijn is het belangrijk om de uw knie wel in beweging te houden. Dit moet wel binnen de pijngrens gebeuren. Wissel de taken die u uitvoert regelmatig af, zodat de spieren en gewrichten niet stijf worden. Bewegen bevordert de doorbloeding van de schouder, en daarmee een sneller herstel. Voldoende rust na inspanning is ook erg belangrijk.

Heeft u kniepijn? Maak direct een afspraak bij Fysiotherapie Boomberg